• Net zoals een boom
    met zijn wortels stevig in de grond staat,
    zo moeten jullie stevig in Hem geworteld staan.

Kolossenzen 2 vers 7
  • Ik heb mooie plannen voor je, zegt de Heer.
    Plannen vol vrede, niet vol ellende.
    Want ik heb een hoopvolle toekomst voor je.

Jeremia 29 vers 11
  • Wees niet bang, want Ik ben met je.
    Kijk niet angstig rond, want Ik ben je God.
    Ik maak je sterk. Ik help je.
    Ik houd je stevig vast en Ik kom voor je op.

Jesaja 41 vers 10
  • De Heer is Koning!
    Juich en jubel, aarde!

Psalm 97 vers 1
  • Weten jullie het dan niet?
    Hebben jullie het dan niet gehoord?
    De Heer is de Maker van de hele aarde.
    Hij is een eeuwige God.
    Hij wordt niet moe en raakt niet uitgeput.

Jesaja 40 vers 27
  • Begrijp jij hoe de wolken zijn opgehangen?
    Begrijp jij iets van de wonderlijke dingen
    die de volmaakt wijze God doet?

Job 37 vers 16

BasisBijbel

Over de BasisBijbel
De BasisBijbel is een bijbel in makkelijk Nederlands, ondergebracht bij stichting BasisBijbel. Hij is bedoeld voor iedereen die de bijbel liever wat makkelijker heeft. Door de woordkeus is hij heel geschikt voor beginnende bijbellezers. En door de korte zinnen en korte woorden is hij ook goed te lezen door mensen die lezen moeilijk vinden, bijvoorbeeld vanwege dyslexie.

Echte bijbelwoorden (bijvoorbeeld zondvloed, tabernakel) zijn vervangen door gewonere (grote overstroming, tent).
Hier en daar is tekst toegevoegd om een zin duidelijker te maken. Deze woorden zijn weergegeven in grijs. In aantekeningen worden dingen uitgelegd en zijn verbanden te ontdekken met andere bijbelgedeelten.

De bijbel ging eerst van start onder de naam BasicBijbel, maar sinds oktober 2015 gaat hij verder als BasisBijbel, omdat deze naam meer duidelijkheid geeft dat het om een Nederlandstalige bijbel gaat.

De BasisBijbel mag niet als vertaling beoordeeld worden. Het is meer een 'hertaling.' De oude Statenvertaling is daarbij als uitgangspunt gebruikt, maar ook andere vertalingen zijn geraadpleegd.

Klik op deze link om naar de website van www.BasisBijbel.nl te gaan.

Over de auteur
Jacoline Kleyn studeerde tentoonstellingsbouw. Daar leerde zij onder andere moeilijke onderwerpen duidelijk te maken in eenvoudige taal. Ze is sinds 30 jaar lid van een evangelische gemeente. Bij het zoeken naar een bijbel voor haar kinderen, ontdekte ze dat er geen complete bijbel in eenvoudig Nederlands te verkrijgen was. Mede gemotiveerd door een jaar bijbelschool, besloot ze daarom in 1998 de bijbel te gaan verwoorden in eenvoudige taal om de bijbel voor een zo groot mogelijk publiek toegankelijk te maken. Sinds 2013 is deze bijbel te vinden op het internet, waar hij gratis en zonder inloggen te lezen is. Voor het beheer van de BasisBijbel werd in 2013 stichting BasisBijbel opgericht. In 2016 verscheen de BasisBijbel in druk bij stichting ZakBijbelBond. Stichting BasisBijbel blijft echter eigenaar van de tekst.

adres icon

BasisBijbel kopen